22.
Röntgenvizsgálatok

Ultraibolya-reflexiós felvétel a tárgyról sötét, fekete lila szűrőn keresztül hosszú expozíciós megvilágítással fényképezve. Korábban nem volt módunk digitális eljárással hasonló dokumentumokat készíteni, mert ehhez speciális lencse és kamera szükséges, amely kellő érzékenységével az ultraibolya-tartományban fel tudja venni a képi információkat. Nagyon fontos vizsgálati eljárás és forma, amelynek segítségével egészen másként jelenik meg a művész festői munkája. Kizárólag a felület dominál, és az univerzálisan lilás monokrómiának köszönhetően követhetjük a mester kézjárásának és ecsetmozgásának nyomait, oly módon, hogy a festék kitüremkedő plaszticitása háromdimenziós térképhez hasonló módon rögzül. A puha és dús konzisztenciájú olajjal és tojássárgájával emulgált pép, keverék terülése és eloszlása a testszíneken organikusan jelenik meg, ahogy a festő a felhordás irányával tereli és rendezi a formákat, mintha viaszba mintázná, úgy teríti és építi fel. Az égbolt sfumatója, a hegyvonulatok és az épületek festése szintén olyan plasztikusan rajzolódik ki, hogy olvashatóan követhetjük az aprólékos vonásokból építkező ecsetmozgást.
A sötét színek kevéssé látszódnak. Az ólomfehérrel elegyített pigmenteknek köszönhetően azonban szépen, kontrasztosan jelennek meg. A fehér színben jelenlévő cerussitszemcsék bázikus ólomkarbonát-tartalmuk miatt az elegyítés ellenére is gerjedve lumineszkálnak.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68