Fáy András
Raffaello Santi (Urbino, 1483 – Róma, 1520)
Esterházy-Madonna

Bevezető

Gyűjteményünk egyik legszebb és legismertebb művének bemutatására vállalkoztunk. Virtuális tárlatra invitáljuk önöket. A képernyő előtt a mű legrejtettebb titkait pillanthatják meg. Páratlan felbontásban szemlélhetik minden négyzetcentiméterét, színeinek harmonikus rendjét, a kompozíció költői emelkedettségét. Ez a csodálatos alkotás csupa ragyogás, csupa elevenség. Üdeségének varázsán az eltelt évszázadok mit sem rontottak. Ez nemcsak a mester kiváló és időtálló festéstechnikájának köszönhető, hanem annak is, hogy a festményt mindig jó körülmények között őrizték és nagy becsben tartották. Pápák, királyok, hercegek féltett kincseként vándorolt egyik országból a másikba, míg végül gyűjteményünkben megállapodva immár egy évszázada láthatjuk itt Budapesten, a Szépművészeti Múzeum állandó tárlatán. Az Esterházy-Madonna minden nagy múzeum büszkesége lehetne. Népszerűsége és ismertsége miatt több kontinensen és tárlaton megfordult már Amerikától Japánig. Bár egy ízben majdnem örökre eltűnt a nagyközönség elől. Nemzetközi műkincsvadászok vetettek rá szemet: ellopták, majd kicsempészték az országból. Az évszázad rablásaként emlegetett bűntény után azonban, szinte csodával határos módon, a tárgy visszatérhetett gyűjteményünkbe. * A viszontagságok nyomait küzdelmes munkával eltüntették, és helyreállították a mű régi ragyogását. Ennek a felemelő és méltó feladatnak és munkának a stációit követhetik a prezentáció képein, azokkal a vizsgálatokkal egyetemben, amelyek a restaurátorokat és művészettörténészeket segítik a műalkotások elemzésében és tudományos felmérésében. Az archív dokumentációt a digitalizálásnak köszönhetően a szélesebb közönség is megismerheti. Akik becsülik a művészet szépségeit, ezen keresztül jobban megismerhetik a régmúlt idők remekműveit.

A fekete-fehér felvételeket Móré Miklós restaurátor művész készítette. Ezúton köszönöm meg szíves segítségét, hogy rendelkezésünkre bocsátotta archív dokumentációit és publikációit. A digitális színes felvételek a tanulmányt összeállító restaurátor, Fáy András munkái.

*A nagy, nemzetközi visszhangot keltő rablásról Zombori Attila írt részletes és elfogulatlan dokumentumriportot Képes könyv címmel, amely 1984 májusában jelent meg a BM Könyvkiadónál, mindössze néhány hónappal később, hogy a tárgyak visszakerültek a Szépművészeti Múzeumba. Zombori könyve hűen követi az eseményeket, és a rablást összefüggésbe hozza a nemzetközi műkincspiac illegálisan folyó feketekereskedelmével is. Példaként csokorba gyűjti az 1960–1970-es évek legkiemelkedőbb múzeumi műkincslopásait, melyeket elsősorban Olaszországban és Franciaországban követtek el.
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68