SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

Családoknak

Praktikus információk családi látogatás esetére

Mielőtt a család együtt ellátogat Múzeumunkba, javasoljuk, tekintsék át az alábbi néhány praktikus információt és tanácsot, amit Önöknek gyűjtöttünk össze.

Kedvezmények

- Ha legalább két 18 év alatti gyermekkel együtt látogatnak el hozzánk, akkor a kísérő szülő(k) ill. a 62 év alatti nagyszülő(k) is jogosultak az 50 %-os kedvezményes belépőre bármely kiállításra, azonban legfeljebb két felnőtt veheti ezt igénybe.
- Az állandó kiállításokat díjtalanul látogathatják minden hónap 3. szombatján a családok: már egy 18 év alatti gyermekkel egy vagy két fő felnőtt hozzátartozó. valamint a 26 év alatti fiatalok is.
- Nemzeti ünnepeken minden látogató számára díjtalan a belépés minden kiállításra az állami fenntartású múzeumokban. (Ajánlott az esetleges eltérő nyitva tartásról tájékozódni a Hírekben illetve a Nyitva tartás alatt.) 

Múzeumlátogatás előtt

Tanácsos minél kisebb méretű oldaltáskával érkezni, a kiállítóterekbe bevihető maximális méret 30x40x20 cm. Amennyiben nagyobb táskával vagy hátizsákkal indulnak útnak, számítsanak arra, hogy azt a ruhatárban szükséges elhelyezni műtárgyvédelmi okokból. A ruhatárban ingyenesen lehet kölcsönözni kisméretű vászontáskát, amiben értékek és a látogatás során szükséges tárgyak bevihetők a kiállításokra.

Babakocsival lehet közlekedni a kiállítóterekben (csak tolni szabad, összecsukott állapotban, kézben nem szállítható). A kisgyermeket babakocsiban vagy a szülőn kizárólag elölről rögzített babahordozóban lehet a kiállítóterekbe bevinni,  a műtárgysérülés veszélye miatt a háti hordozó használata vagy nyakban hordozás nem megengedhető, mivel a gyermek mozgása nem ellenőrizhető, illetve a szülő kevésbé érzékeli a kiterjedését. Amennyiben a kisgyermek sétálva kíséri Önöket, kérjük, hogy nagy látogatottságú kiállításokon biztonsága érdekében kézen fogva vezessék őt. Az állandó kiállításokon is kísérjék őt figyelemmel és tartsák őt a közelükben. Teremőr kollégáink szükség esetén felhívhatják erre a kísérő felnőtt figyelmét. A fentiekkel kapcsolatban kérjük szíves megértésüket és köszönjük közreműködésüket.


A Múzeumban:
Pelenkázó helyiség a mélyföldszinten, a női mosdótól jobbra, a mozgássérültek számára kialakított mosdó mellett található.

A kiállítóterekben hátitáska nem viselhető. A megengedettnél nagyobb méretű és háti táskákat a mélyföldszinten lévő ruhatárban kérjük leadni.

A kiállítóterekbe ételt és italt nem szabad bevinni. A kisgyermek etetése és itatása vagy a kávézóban, vagy a földszinten a Márványcsarnokban oldható meg.

A múzeumi kávézó (változatos étel- s italkínálattal) a mélyföldszinten található.

Toll, filctoll, festék használata műtárgysérülés veszélye miatt a Múzeum kiállítótereiben nem engedélyezett. Ceruzát használhatnak rajzoláshoz, de kérjük a felnőtt kísérők fokozott figyelmét! Amikor épp nem dolgozik a gyermek vele, a felnőtt mindenképp vegye magához a ceruzát.

Műalkotások szemlélése - óvodás vagy kisiskolás korú gyermekkel érkezők számára

Mielőtt elindulnak a múzeumba, beszéljék át a gyermekkel:
- ő mit gondol, mit fog a múzeumban látni,
- mik a múzeumlátogatás szabályai, és hogyan fogják azt betartani, mire kell figyelnie.

Számos módja van annak, hogyan beszélgethetünk a műalkotásokról a gyermekkel. Íme néhány tipp.

Tervezze meg előre látogatásukat, egy-egy témát kiemelve: például emberek, helyek, állatok, dolgok. Keressenek ilyen alkotásokat közösen!

Nézzenek körbe
- az épületben: vajon miben különbözik egy múzeum épülete a többi középülettől?
- a nagy csarnokokban: milyen különbözőséget lát a gyermek az egyes termek díszítésében?

Kérdezze a gyermekét a műtárgy szemlélése során:
- Mit ábrázol szerinte az alkotás?
- Mit lát a képen?
- Mi történik a képen?
Vizsgálják meg közelebbről is a művet:
- Nevezzék meg a színeket.
- Írják le az alakokat.
- Keressenek bizonyos formákat, színeket.

Bátorítsa gyermekét, hogy használja a képzeletét:
- Mit látna, milyen hangokat hallana, illatokat érezne, ha a belépne a műalkotásba?

Vigyen papírt, ceruzát magukkal a látogatásra, s bátorítsa gyermekét arra, hogy készítsen rajzot, vagy találjon ki rövid történetet, dialógust a műtárggyal kapcsolatban.

Nézzék meg a képfeliratot:
- Illik a cím az alkotáshoz?
- A gyerek milyen címet adna neki?