Close

Nagyítás


Tooltip
  • Kapcsolódó művek

Salome

Alkotó: Francesco Rustici
(Róma 1575 körül – 1626 Siena)

Készült: 1625 körül
Technika: olaj, vászon
Méret: 218 x 156 cm
Tárgy típusa: festmény
Leltári szám: 83.1
Gyűjtemény: Régi Képtár

+Leírás

Salome

Könnyen hihetnénk, Juditot látjuk a nagyméretű festményen, amint az éjszaka leple alatt,
Holofernész fejével elhagyja az asszír tábort, és szolgálója kíséretében Betiluába igyekszik. Vélekedésünket még az sem ingatná meg, hogy a kendővel fedett fej tálon nyugszik, hisz vannak rá példák, hogy a levágott fejet tartó tál Salome ikonográfiájából átkerül Judit ábrázolására. Biztossá csak akkor válik számunkra, hogy a tényleges főszereplő itt Salome, amikor baloldalt egy kövön megpillantjuk Szent János keresztjét, valamint a fogságára és kivégzésére emlékeztető láncot. Ha így van, akkor a fáklyát tartó asszonyt talán a bűntett kitervelőjével, Heródiással azonosíthatjuk. Rustici kompozíciója tehát igencsak látványos példa két olyan ószövetségi illetve újtestamentumi cselekmény formai közelítésére, amelyek tartalmukban teljesen eltérőek egymástól.
Az alakok életnagyságúak, ami segít szorossá tenni a kép és a néző közötti kapcsolatot. A fáklya fénye az éjszaka sötétjében nem kevésbé fontos hatáselem. A Caravaggio-követők egy csoportja a fényforrást is feltüntető mesterséges világítást műveik dramaturgiájának központi eszközévé avatta. Közéjük tartozott Gerrit van Honthorst holland festő is, aki közel egy évtizedes itáliai tartózkodása idején készült gyertya és fáklyafényes éjszakai jeleneteiről a Gherardo delle Notti becenevet kapta. A sienai Rustici művészetére, bizonyság rá épp ez a mű is, Honthorstnak ezek a képei nagyobb hatást gyakoroltak, mint magának Caravaggiónak az alkotásai.

Tátrai Vilmos ©