Close

Nagyítás


Tooltip
  • Kapcsolódó művek

Imago Pietatis

Alkotó: A Torre di Palme-i Poliptichon Mestere
(működött Velencében és az Adriai-tenger partján, 14. század második felében és a 15. század elején)

Készült: 1380-as évek közepe
Technika: tempera és arany, fa
Méret: 35,2 × 50,47 cm
Tárgy típusa: festmény
Leltári szám: 58.1
Gyűjtemény: Régi Képtár

+Leírás

Imago Pietatis

A Fájdalmas Krisztus kultuszképe a 12. századi bizánci művészetben alakult ki, és onnan került át Nyugat-Európába. A kőkoporsóban álló Megváltó egyszerre halott és élő, a Keresztrefeszítés sebei a Passió átélésére buzdítják a hívőt. Az ábrázolásokon, a fájdalom és a gyengédség kifejezésének szándékával, idővel mind gyakrabban jelenik meg a Krisztust támogató Mária és János evangélista. Ezen az késő-trecento képen a szarkofág széltől szélig kitölti a képfelület alsó negyedét, és rajta latin nyelvű búcsúszöveg olvasható. A szöveg, pápai rendeletekre hivatkozva pontosan meghatározza, hogy a kultuszkép szemlélése hány nappal csökkenti a tisztítótűz általi bűnhődés időtartamát, és a szülő anyáknak is oltalmat ígér. A festmény ikonográfiáját tovább gazdagítja, hogy az aranyháttéren, az Angyali üdvözlet két szereplőjén kívül a Passió eseményeire emlékeztető motívumok (Arma Christi) jelennek meg: az Olajfák hegyének keserű kelyhe, a három Mária kenőcsös edényei, a Péter tagadásakor megszólaló kakas, a Jézust gúnyoló kezek, Júdás csókja, a keresztről való levételnél használt harapófogó, kalapács és létra. A név szerint nem ismert Torre di Palme-i polyptichon mesterének munkásságát csak az 1980-as években kezdte el rekonstruálni a kutatás. Az eddig csoportosított műveiből következtethetően az Adriai tenger partján fekvő városokban tevékenykedett. Iskolázottsága velencei, de alakjai fiziognómiai jellegzetességeiben kortárs bolognai festők, főleg Vitale da Bologna hatása is kimutatható.

© Tátrai Vilmos